Cykl wpisów z serii „Jak przygotować przyzwoitą prezentację typu pitch” chcę rozpocząć od poruszenia zasadniczej kwestii, jaką jest zaprojektowanie czy też jak kto woli zaplanowanie naszej prezentacji.
Konspekt prezentacji
Najlepszym sposobem jest przygotowanie konspektu prezentacji, który odda zarys tego CO i JAK będzie prezentowane, z uwzględnieniem CELU oraz ODBIORCY prezentacji. Zapewniam, że te wszystkie prezentacje, które mieliście okazję wysłuchiwać i które wywarły na Was wrażenie wynikają z solidnie przygotowanych i dopracowanych przez ich autorów scenariuszy (w każdym obszarze poczynając od układu slajdów, użytych grafik, figur retorycznych aż po sam tekst przemówienia).
Dlatego tak ważne, jeszcze przed samym odpaleniem programu typu Power Point czy Keynote jest odpowiednie zaplanowanie prezentacji, a dokładnie spisanie co i jak chcemy przedstawić naszym odbiorcom. Najlepiej jest to zrobić właśnie w formie konspektu wraz z notatkami, gdzie spiszemy swoje pomysły co do zawartości, układu slajdów, informacji jakie chcemy przekazać. Z doświadczenia wiem, że niestety gros osób, które zaczynają na poważnie zabawę z prezentacjami, zaczyna ich przygotowanie od odpalenia programu do prezentacji. Trudno mi wyjaśnić z czego może to wynikać. Może po prostu z przekonania, że w dedykowanym programie praca nad prezentacją będzie bardziej owocna?
Zaplanowanie prezentacji wymaga czasu i poświęcenia
Zanim usiądziemy do samej prezentacji (rozumianej jako połączenie slajdów ze speechem) powinniśmy dokonać wstępnej analizy, w ramach której będziemy w stanie odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
- DO KOGO skierowana jest nasza prezentacja: do inwestorów? do ludzi z branży czy laików w naszym temacie?
- jaki jest CEL prezentacji: sprzedaż produktu? przedstawienie pomysłu biznesowego? zainteresowanie ideą? pozyskanie finansowania?
Dzięki odpowiedziom na te pytania możemy przystąpić do wyboru właściwych środków przekazu (werbalnych oraz wizualnych), a co więcej ustalić również punkty krytyczne dla naszej prezentacji. Pamiętajmy, że na co innego zwracają uwagę inwestorzy, na co innego ludzie z branży, a jeszcze zupełnie innych informacji oczekują odbiorcy, dla których temat naszej prezentacji jest zupełnie czymś nowym, ale na tyle interesującym, aby jej wysłuchać. Dobrą praktyką jest zatem zebranie jak największej ilości informacji na temat osób, które będą naszymi odbiorcami, tak by ustalić ich profil i zainteresowania, zrozumieć czego mogą oczekiwać od naszej prezentacji, tym bardziej, jeżeli tematyka naszego wystąpienia nie jest im obca.
Szkielet prezentacji
Kiedy wiemy już DO KOGO będziemy mówić i jaki jest CEL naszej prezentacji, możemy zacząć „stawiać” szkielet prezentacji, poprzez wyznaczenie sekcji dla poszczególnych slajdów. Nie, to jeszcze nie czas na Power Point!
W przypadku prezentacji typu pitch, której celem jest zdobycie finansowania (a raczej otwarcie drogi do niego poprzez zainteresowanie inwestora pomysłem biznesowym), punkty te obejmują zazwyczaj:
- Slajd otwierający (tytułowy)
- Problem
- Rozwiązanie
- Produkt/usluga
- Rynek
- Model biznesowy
- Strategia
- Konkurencja
- Road map
- Finanse
- Zespół
- Kontakt
Możecie spotkać się z innymi proponowanymi układami slajdów. Zawsze jednak najważniejsze jest zachowanie spójności przekazu, która układać musi się w logiczną całość.
Z praktyki: bardzo fajną figurę retoryczną zastosowali Panowie ze startupu predictail.com, którzy podczas swojego pitcha zaznaczyli kompetencje zespołu na początku prezentacji, wmontowując je w przekaz przy okazji omawiania problemu: (…) nazywam się Jerzy Balcerzak, jestem inżynierem i wiem jak rozwiązać ten problem. Zrobiło to na mnie naprawdę fajne wrażenie i od tamtej pory tę figurę nazywam bondowską i szczerze ja polecam.
W następnym wpisie omówię po krótce poszczególne punkty prezentacji pitch i w jaki sposób tworzę konspekt dla prezentacji.