Program pn. Platformy startowe dla nowych pomysłów, przygotowaliśmy wychodząc od zdiagnozowanego w makroregionie Polski Wschodniej problemu drenażu mózgów. Problem ten dotyczy w dużej mierze osób młodych (do 35. roku życia), często dobrze wykształconych, głównie absolwentów szkół wyższych. Pamiętajmy, że miasta wojewódzkie w Polsce Wschodniej to ośrodki akademickie, kształcące inżynierów, informatyków, technologów z różnych branż, designerów, finansistów, matematyków, marketingowców – a więc osoby, których kompetencje w przyszłości, w życiu zawodowym wiązać się mogą z innowacyjnymi rozwiązaniami produktowymi, usługowymi. To na tych kompetencjach oparte są w dzisiejszym świecie innowacyjne młode firmy typu startup. Aby zminimalizować występujący problem drenażu mózgów kierujemy ofertę do młodych osób, które chcą założyć swoją firmę np. w oparciu o projekty realizowane w trakcie studiów, które mają pomysł na innowacyjny produkt, ale gdzieś z tyłu głowy nadal istnieją bariery powstrzymujące ich przed założeniem firmy. Jak spojrzymy przekrojowo na potencjał młodych ludzi w Polsce Wschodniej pod kątem właśnie startupowych projektów to wyłaniają nam się: projekty gier komputerowych, usług w zakresie grafiki, druku 3d, łaziki marsjańskie (poczynając od Białegostoku, poprzez Lublin, Kielce, kończąc na Rzeszowie), bezzałogowe statki powietrzne, aplikacje moblilne, smart urządzenia, projekty z obszaru robotyki, automatyki, automotive. Projekty te odpowiednio przygotowane pod kątem rynkowym, bądź bazujące na nich rozwiązania techniczne, mogą stanowić punkt wyjścia dla skalowalnego innowacyjnego młodego biznesu. Dlatego też, chcąc wykorzystać ten potencjał, stworzyliśmy formułę kompleksowego programu akceleracji innowacyjnych pomysłów nierealizowanego dotychczas w takim zakresie i skali w naszym kraju, skierowanego do młodych i przedsiębiorczych osób z Polski Wschodniej, jak również spoza makroregionu, które chcą zakładać i rozwijać swoje firmy typu startup w Polsce Wschodniej. W rezultacie interwencja służyć ma przede wszystkim niwelowaniu barier powstrzymujących młodych ludzi przed zakładaniem firm w makroregionie, ułatwianiu im gospodarczego wykorzystania nowych pomysłów i sprzyjaniu tworzenia nowych innowacyjnych i technologicznych przedsiębiorstw typu startup, a w przyszłości zwiększenia w makroregionie udziału firm działających w sektorach średnich i wysokich technologii.
W jednym zdaniu: Platformy startowe to formuła kompleksowego programu akceleracji pomysłów, realizowanego przy szerokim zaangażowaniu podmiotów działających na rzecz wspierania przedsiębiorczości.
Słowo klucz to kompleksowość. Z czego ono wynika?
Wiemy doskonale, że stworzenie przedsiębiorstwa typu startup niesie za sobą większe niż w przypadku standardowych przedsięwzięć biznesowych ryzyko. Wynika to z braku pewności, czy produkt (wyrób bądź usługa) przyjmie się na rynku, tym bardziej, że działalność przedsiębiorstwa w fazie startup co do zasady polega na odnajdywaniu swojego modelu biznesowego, mogącego przynieść monetyzację pomysłu.
Statystyka jaka się ugruntowała mówi, ze 1 na 10 startupów przeżywa na rynku dłużej niż 2 lata. Dlatego też Platformy startowe dla nowych pomysłów zakłada etapowe, sekwencyjne działania, tj. 1. dokonanie właściwej selekcji pomysłów i poddanie ich analizie eksperckiej, następnie 2. przygotowanie pomysłu pod kątem jego potencjału rynkowego (przygotowanie MVP – produktu o minimalnej koniecznej funkcjonalności, za który można już otrzymać pieniądze od wczesnego klienta) i przygotowanie modelu biznesowego dla startupu i 3. dopiero wsparcie związane z rozwinięciem działalności (w momencie wejścia na rynek z pierwszą sprzedażą).
Tym samym, podjęte w takiej sekwencji działania mogą zwiększyć szansę na rozwój rynkowy przedsiębiorstwa typu startup, umożliwiając osiągnięcie odpowiedniego poziomu odnotowanej sprzedaży produktów, oferowanych przez nowe przedsiębiorstwo.
Co więcej, większości przedsiębiorstwom typu startup brakuje uporządkowanego procesu testowania hipotez dotyczących ich modelu biznesowego (m.in. w zakresie rynku, klientów, kanałów, cen) oraz poznawania faktów. Dlatego też w ramach Platform startowych podejmowane będą działania mające na celu poszukiwanie właściwego modelu biznesowego dla przyszłego startupu, wykorzystując metodologie Customer Development, Lean Startup czy Design Thinking. Obejmą one przede wszystkim wstępne rozpoznanie rynku dla opracowywanego pomysłu (na bazie którego opracowany będzie produkt (wyrób bądź usługa)). Tym samym, zwiększone zostaną szanse na sukces nowego produktu i nowej firmy, eliminując jednocześnie zagrożenie wynikające z niegospodarności czasu, energii, pieniędzy i wysiłku potencjalnych przedsiębiorców (startupowców) przy uruchamianiu swoich przedsięwzięć. Etap wejścia na rynek z odpowiednio przygotowanym produktem i modelem biznesowym powinien być skupiony wyłącznie wokół fazy weryfikacji rynku dla opracowanego produktu (pierwsza sprzedaż) i realizacji modelu biznesowego (tj. tworzenia finalnego produktu oraz bazy klientów, kreowania popytu wśród użytkowników końcowych, rozwijania kanałów sprzedaży, rozwijania działalności), który został zdefiniowany, przetestowany i pozytywnie zweryfikowany w Platformie startowej.
Aby to wszystko osiągnąć program PS obejmuje podstawowe i specjalistyczne usługi inkubacji dla pomysłu biznesowego zgłoszonego do PS i firmy powstałej na jego bazie. Usługi specjalistyczne w zależności od pomysłu i branży, obejmować będą szerokie spektrum wsparcia związane z przygotowaniem MVP (wsparcie techniczne, technologiczne, wzornicze, inżynieryjne, marketingowe). Program przewiduje również wsparcie w obszarze mentoringu branżowego oraz coachingu, tak ważnego z punktu widzenia dalszej działalności i rozwoju przedsiębiorstwa typu startup na rynku. Max okres na przygotowanie w PS MVP i modelu biznesowego to 10 miesięcy.
Last but not least – to element zaangażowania aktorów ekosystemu startupowego w Platformie startowej, tj. jednostek samorządu terytorialnego, uczelni, instytucji otoczenia biznesu (typu Business Angels, VC), korporacje, MSP, których działania mają wspierać program akceleracji Platform startowych i dostarczyć wartości dodanej dla promowania przedsiębiorczości, których wyłącznie środki finansowe z Programu Platform startowych skierowane na wsparcie przedsiębiorczości nie są w stanie wygenerować.