Kontynuując cykl Tworzymy akcelerator, dzisiaj kolejne trzy kroki budowania akceleratora: Krok 4 – określenie sposobu naboru pomysłów; Krok 5 – określenie sposobu przeprowadzanej selekcji; Krok 6 – określenie zawartości merytorycznej programu akceleracji.
Zapraszam do zapoznania się z poprzedzającymi wpisami:
Tworzymy akcelerator. Część 1 – Czym jest akceleracja i co decyduje o sukcesie akceleratora?
Tworzymy akcelerator. Część 2- metodologia 9 kroków budowania akceleratora (wpis 1)
Mając już określoną misję, specjalizację oraz model finansowy dla akceleratora, przechodzimy następnie do określenia operacyjnego modelu funkcjonowania akceleratora w zakresie sposobu dotarcia do innowatorów (startupów), sposobu przeprowadzenia selekcji zgłoszonych przez startupy pomysłów i rozwiązań biznesowych oraz co stanowi meritum – zakresu programu akceleracyjnego.
Zwiększająca się liczba akceleratorów na polskim rynku, jak również możliwość wzięcia udziału w zagranicznych programach akceleracyjnych przez zespoły startupowe sprawia, iż koniecznym jest stworzenie atrakcyjnej oferty, aby przyciągnąć najbardziej obiecujących innowatorów – a trzeba mieć na względzie również fakt, że „liczba” jakościowych, innowacyjnych pomysłów/rozwiązań na rynku jest przecież ograniczona. Rozwijanie marki akceleratora wpływa nie tylko na przyciąganie startupów w kolejnych rundach akceleracyjnych (tzw. batch’ach), ale również partnerów biznesowych (szczególnie inwestorów i duże firmy). Ci ostatni z kolei będą zainteresowani współpracą, jeżeli akcelerator jest w stanie wygenerować popyt na innowacje zgłaszane przez startupy, które dadzą oczekiwany zwrot z ewentualnej inwestycji. Mamy tu zatem do czynienia z cykliczną zależnością: przyciągnięcie i wybór najlepszych startupów prowadzi do dobrych wyników akceleratora, a te następnie przyciągną inwestorów, co z kolei doprowadzi do zainteresowania udziałem w akceleratorze następnych firm.
KROK 4 – NABÓR POMYSŁÓW
Celem procesu naboru pomysłów jest zgromadzenie jakościowo dużej ich liczby. Dlatego też ważne jest, aby nabór miał charakter jak najbardziej dostępny oraz powszechny dla zgłaszających się startupów i otwarty na innowacyjne rozwiązania w obszarze technologii wpisujących w określoną specjalizację branżową akceleratora.
W celu dotarcia do innowatorów warto włączyć w proces naboru partnerów akceleratora (przedsiębiorstwa, inwestorów, uczelnie, stowarzyszenia branżowe) oraz wykorzystywać różnorodne kanały dotarcia (np. aktywny udział w wydarzeniach branżowych, startupowych, aktywne działania w social media). Należy pamiętać, że jakość aplikacji ma zasadnicze znaczenie, dlatego ważne jest, aby działania marketingowe akceleratora ukierunkowane były na jasną komunikację w zakresie kryteriów wyboru, zakresu programu, oraz tego co program oferuje i dla kogo.
Stosowaną praktyką jest składanie aplikacji poprzez wypełnienie formularza on-line na stronie internetowej akceleratora lub pod dedykowaną do tego domeną dla programu akceleracyjnego. Niektóre akceleratory wykorzystują również platformy zrzeszające ekosystem startupowy, np. F6S.com, Angel.co, gust.com. Jest to oczywiście pasywna forma naboru, dla którego poziom konwersji złożonych pomysłów przekłada się z efektywności podejmowanych działań marketingowych skierowanych do potencjalnych uczestników programu akceleracyjnego. Dlatego warto również rozważyć aktywne działania w zakresie naboru pomysłów, np. poprzez organizację dedykowanych wydarzeń lub udziału na zasadach partnerstwa w eventach typu hackathony.
KROK 5 – SELEKCJA
Wybór startupów jest jednym z najważniejszych czynników sukcesu każdego akceleratora. W praktyce nabór i selekcja startupów do akceleratora może trwać od jednego do trzech miesięcy w ramach ogłoszonej rundy. Czas ten poświęcony powinien być na zidentyfikowanie stopnia rozwoju startupów, które zgłosiły się do programu, ocenę ich rozwiązań (produktów i usług). Sposób oceny powinien również być dostosowany do oczekiwanej fazy rozwoju poszukiwanych startupów. Tym samym można zaplanować szeroką gamę metod selekcji, od prostego dwuetapowego procesu do wielostopniowego (rygorystycznego) procesu selekcji.
Proces selekcji powinien przybrać taką formułę, która zapewni właściwy wybór startupów na bazie określonych kryteriów wyboru. Obecna praktyka selekcji obejmuje następujące kroki:
- Wstępna ocena wypełnionego formularza aplikacyjnego (zazwyczaj w obszarze: zespołu, pomysłu, rynku, etapu rozwoju produktu, przewag konkurencyjnych aliansów strategicznych, wdrożenia lub sprzedaży, zapotrzebowania na kapitał). Jak pokazują dobre praktyki (np. Techstars, Fintech Innovation Lab), ocena dokonywana jest przez zespół zarządzający wraz z zaangażowaniem partnerów biznesowych.
- „Tele-spotkania”, jako etap uzupełniający ocenę informacji przedstawionych w formularzach aplikacyjnych – w ramach przeprowadzanych rozmów z zespołem w formule telekonferencji (np. przez Skype, Zoom, Hangouts) – co pozwala oceniającym dowiedzieć się więcej o samym zespole, jak i jego biznesie.
Powyższa ocena ma na celu wytypowanie grupy startupów, które przechodzą do bezpośrednich spotkań z panelem oceniającym.
- Bezpośrednie spotkania z panelem oceniającym, podczas których oprócz przeprowadzonego wywiadu, pomysłodawcy mogą przedstawiać dodatkowe prezentacje na temat swojego pomysłu i odpowiadać na zadawane pytania przez członków panelu (zespół zarządzający, przedstawiciele inwestorów, alumni, mentorzy). Celem tego etapu jest wyselekcjonowanie finalistów, którzy zapraszani są do udziału w programie akceleracyjnym.
KROK 6 – ZAKRES PROGRAMU AKCELERACJI
Zasadą jest, że akcelerator zapewnia wsparcie oraz cykl szkoleń służących rozwinięciu biznesów start-upów, tak by były one gotowe do wprowadzenia na rynek swoich produktów. Dlatego też nowy akcelerator musi dokładnie zaplanować swoją ofertę, w taki sposób by stanowiła ona ostatecznie unikalną propozycję wartości dla startupów (ale też i dla wypełnianej misji akceleratora). Konieczne jest zapewnienie w jak największym stopniu dopasowanych usług do czasu trwania programu akceleracyjnego w obszarze usług biznesowych, szkoleniowych i mentorskich, które powinny być adekwatne do etapu rozwoju i realnych potrzeb startupów.
Patrząc na dobrze działające akceleratory, można wskazać te elementy programu, które powinny być rozpatrywane przez nowo tworzony program – nie mniej mając na względzie, że proporcje ich zastosowania zależą już od przyjętych celów akceleratora:
- oferowanie przestrzeni do współpracy – pomimo, że jest to typowa usługa oferowana przez inkubatory, niemniej niektóre akceleratory również i tę usługę oferują w ramach programu akceleracyjnego – nawet jeśli usługa jest oferowana okazjonalnie w celu wymiany wiedzy i współpracy między uczestnikami programu (np. Y-Combinator);
- programy szkoleniowe (typu startup school) – seminaria, szkolenia i warsztaty np. z zakresu prowadzenia biznesu, budowania startupu, marketingu internetowego, sprzedaży, aspektów prawnych oraz pitchingu;
- program mentoringowy – kluczowy aspekt jakiegokolwiek programu akceleracyjnego. Dostęp do sieci mentorów i zarządzanie tą siecią ma kluczowe znaczenie dla realizacji i efektywności programu akceleracyjnego. Model mentorski Techstars jest wzorcem dla większości akceleratorów. Mentorzy zapewniają wiedzę fachową na zasadzie dobrowolności. Niektórzy są mentorami ad hoc, niektórzy mogą mieć długoterminowe zobowiązania, a inni nawet inwestują w startupy objęte programem (jako „anioły biznesu w przebraniu”);
- dostęp do sieci biznesowej akceleratora (doświadczonych inwestorów, aniołów biznesu, przedsiębiorców, mentorów, firm, korporacji, szczególności w obszarze specjalizacji akceleratora) – element świadczący o jakości akceleratora w funkcjonowaniu w danym obszarze biznesowym;
- organizacja Demo Day – mających na celu prezentację startupów kończących program akceleracyjny przed inwestorami, co stwarza szanse pozyskania przez startupy inwestorów zaproszonych do udziału w spotkaniu.
Określając zakres usług akceleratora warto odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jaki rodzaj wsparcia i szkoleń oferowałby twój program?
- Jakie zasoby potrzebujesz, aby stworzyć pakiet wsparcia (finansowego, merytorycznego)?
- W jaki sposób przyciągnąć wysokiej jakości mentorów?
- Jak rozbudować sieć networkingową dla kolejnych startupów biorących udział w akceleracji?
M.Wasilewski